mandag 29. november 2010

Hva som kan skje når man melder flytting - NAV og andre kuriositeter.

Jeg er jo i utgangspunkt velmenende og forstående i forhold til NAVs utfordringer. Alle avisinnleggende leste jeg med en liten mistanke om, at brukeren sikkert ikke hadde gjort som han hadde fått beskjed om...

Og med min bakgrunn fra det offentlige og Björns nøyaktighet trodde vi, vi gjorde alt slik, at det skulle gå uten problemer. Så klart at vi søkte om frivillig medlemsskap i folketrygden hos NAV Internasjonal og allerede i september fikk vi innvilget det. Björn var usikker om de videresendte vedtket til NAV Ullensaker. Jeg ringte NAV Internasjonal for å høre hvem som hadde fått beskjed, de var jammen ikke sikkert om de alltid ga informasjonen videre. Jeg kunne godt oversende kopi av vedtaket, jeg. Det gjorde jeg da i oktober og sa samtidig i fra om at barnetrygden bare kunne fortsette slik som før og jeg fikk beskjed om at de hadde mottatt min epost samt innhold.

Ja og så meldte vi elektronisk fra til skatt øst/folkeregisteret at vi flytter. Alt skulle være i sin skjønneste orden!

Jeg får da også brev fra skatt øst at de har registrert flyttemeldingen. Okay sånn skal det være. Men to dager etter får jeg nytt brev fra en annen saksbehandler hos skatt øst, hun har fått vite gjennom Gystadmarka skole at Mats skal begynne på skole i Singapore og at hun da går ut i fra at hele familien har flyttet. Hun anmoder oss sterkt om å melde flytting ellers vil de ha redegjørelse og dokumentasjon på at Mats har møtt opp på skolen. Men jeg ser jo, at hun skriver brevet dagen før kollegaen har registrert flyttingen, slik at jeg ringer henne og da ser hun at alt er i orden og hun avslutter sin sak. Hun var bare utrolig kjappt ute tenker jeg.

I dag får jeg da nytt brev dengang fra NAV Ullensaker og NAV Ski Forvaltning - de har fattet vedtak om stans i barnetrygden, da jeg ikke lenger oppfyller vilkårene, de jo har sett at jeg står som utvandret.... men hva har de gjort med eposten min og vedtaket om at vi faktisk er innvilget frivilligt medlemskap ( jeg begynner å skjønne hvorfor det heter frivillig, det er jo ikke slik at det er gratis, Björn punger jo ut 13,9 % av sin bruttolønn, men frivillig fordi du faktisk har lyst til å følge med på dette opplegg)... men det går sikkert også bra denne gangen, vi har da gjort alt riktig,-)

Men samtidig får jeg opplyst hva jeg alt skal informere om og neste sak er jo at vi skal giftes, da blir det jo spennende hva de gjør med den informasjonen ....

1 kommentar:

  1. Hei kjære du.
    Til dette innlegget er vel kommentarer overflødige... vi kunne ha vært en del av det :-) Si fra hvis du trenger hjelp, så kan jeg springe rundt for deg!

    SvarSlett